الثلاثاء، 11 مايو 2010

الكلب وصاحبه بين الغدر والوفاء

الكلب وفى ومخلص بعكس الصديق اللى ارتضى ان يكون غادر/
وتنازل عن سمو الوفاء لوضاعة الغدر وكان للغدر احد المصادر /
ووافق ان يهبط بانسانيته وطاوعه قلبه وكان على الخيانة قادر/
وهى قمة الحقارة والندالة والدونية واختار ان يكون للشيطان كادر/
فهل يراجع نفسه وهو المكرم بين الخلق ويصير بالاخلاص مبادر/
فيسمو بالانسانية ويكون اضافة للبشرية ويفتح للسماحة شادر/
ويرجع حقوق الاخرين لاصحابها ويكون من النوع الوفى النادر

الخميس، 6 مايو 2010

محمود السعدنى

الى رحمة الله نزف كاتبنا العظيم محمـــــود السعدنى/

الانسان الساحر الساخر الصلــــــــب الذى لا ينثنى/

كتلة الاحاسيس المتدفقة كانسياب السهم المعدنى/

المناضل دوما لرقى وتقدم المجتمع الحــــــر المدنى/

فمات مدافعا ليعيش المجتمع سعيد وراضى ومتهنى/

فالحقوق تنتزع بالنضال وليست بالشكوىا والتمنى/

وهى دستور حياة وليست كلمات جميلةللكلام والتغنى/

وستظل كلماتك شموع مضيئة فى وجه الظلم والتجنى/

الخميس، 29 أبريل 2010

اذا حاولت ان تبنى هتلاقى العشرات قصادك بكل همة بتهد/

فمهما بنيت مش هتلاحق على مدمنى الهدد او تقدر تـــــعد/

وهتلاقيهم ناس عاديين غلابه مطحونين مظلومين بحق وبجد/

ولا هم لهم الا الشكوى من الناس الظلمة وهم للظلم اشد/

وهتلاقى كمان مسئولين لا يعرفون من المسئولية الا الهد/

وانا مش عارف هل هذا طبع ؟؟ام حكمة وفلسفة الغد/

يهدوا البلد على روؤسنا واكيد مش هيلاقوا اى رد/

وعلشان كده الدنيا عندنا عامت ولم تعود تهم اى حد/

الأربعاء، 28 أبريل 2010

العداء غيرالمعلن بين البشراسوأ العداوات ويفتقد لاى شــرف /
ففى وجودك يبتسم وفى غيابك يتأمر ويلعن بطريقة تدعو للقرف/
ولا يكتفى بالعداوة ولكن يعتقد ان الخصومة بشرف مجرد ترف/
ولا يقدر عليها فقد تعود على الغدر الخسيس واحترف/
فهو قمة فى الندالة وبالظلم والقسوة اشتهر واتعرف/
ولممارسة الرزيلة ومحاربة الفضيلة مال وانحرف/
ويستحق الاشفاق مع انه عاق ومع ذلك دمعه ينذرف/

الثلاثاء، 27 أبريل 2010

ناس زى الجراد فى اذيته وناس زى النحل فى حلاوة وصحة انتاجه/

فالجراه ياكل الاخضر واليابس والنحل لا نستغنى عنه ودوما نحتاجه/

والحكم على الدول بافرادها وهل هم جراد ام نحل فى عمله ومزاجه/

فالجراد فى اى ارض يستوطنها يفقرها ويمص دمها ثم يعود لادراجه/

اما النحل فمحب للزهور والورود والخضرة فهو كمن ينير للدنيا سراجه/

يفيد ويستفيد وبدون اذى يعطينا الغذاء الحلو الصحى الناتج من اخراجه

اما الجراد فهو بطبعه لاتستطيع تعديل سلوكه المؤذى ولا يمكن احراجه/

بعكس النحل نظام وانضباط والكل يسعد بعمله الدوؤب وانتاجه ورواج

الأحد، 25 أبريل 2010

طالما نعطى القيمة للعقل المتبلد الجامد الخرافى/

مش غريب تتخلف وتعيش ريان وجعان وحافى/

وتصير الكلمة العليا للحمقى والجهلة والاجلافى/

والجهل يتصدر المجلس ويكون قوى وسيد ومتعافى/

ومتلاقيش حد يقول للعدل والذوق والانسانية عوافى/

وان حاولت الافلات منهم كسروا ايدى ومجدافى/

وللاسف هذا الهم تعدى النطاق المكانى والجغرافى/

ليضم شريط الجهالة وطوق الاجرام الاحترافى/

الثلاثاء، 20 أبريل 2010

هيفضل الامل موجود طالما نبت فى الارض عود/
فتخضر الارض من جديد والنماء يظللنا ويعود/
فالخضرة رمز الحياة تطارد التصحر العقبة الكوود/
وتقاوم التجريف فى كل المناطق والازمنة والعهود/
والعدل وان غاب سيعود لان الله بعدله موجود/
مهما طورد وغيب وقوبل بكل نكران جحود/
فالعدل اقوى من الظلم والظالمين والبارود/
فنعود نزرع بدل الحسك والشوك فل وورود/

الجمعة، 16 أبريل 2010

يقاومون السلام بكل خسة وخبث وعنف وقوة
ويروا فى العنف والكراهية ضـــالتهم المرجوة/
وده مجالهم المفضل على كل المستويات بره وجوه/
فى النهاية يتباكون على ضياع السلام وفقدان المروة/
وهم اصحاب اخلاق وطباع الذئاب والحمير والسلعوة/
وتجدهم محشورون فى كل موقف مخزى بلا دعوة/
للتخريب والتهريب والترهيب والعنف والقسوة//
وهؤلاء هم نشطاء الخراب وحركتهم بلا رسوة/

الثلاثاء، 13 أبريل 2010

كم هانت ويا ما تهون العشرة والصداقة والزمالة والجيرة/

حتى حق الحياة فقدت النجاة على يديهم الشريرة الخبيرة/

فسرقوا الامانوالاطمءنان وزرعوا الشك والقلق والحيرة/

بتدابير وحركاتوتصرفات اقل ما توصف بانها حقيرة/

وايه المنتظر من ناس طبعهم الغدر والخسة والغيرة/

ومنبت سوء وشغب ودخان وحروق وتكسير وتعويرة/

وتعدى على البراءة بكل جراءة وعصرها بعصارات مستديرة/

فكانت نفوسهم المريضة بكل حماقة وخبث مستحقة وجديرة/

الجمعة، 9 أبريل 2010

العالم بحور ومحيطات وقارات تبدو ما ليهاش نهاية/

بالنت تقارب وتضاغط وصار مجرد قصر او سراية/

ترى امريكا اسيا وكذلك اوربا تعرفها من البداية/

وتخاطب استراليا روسيا فتسمعها جبال الهمالايا/

ونتابع ما وراء البحار وما فوق السحاب وكأنه ورايا/

بارك الله فى العلماء ليستفيد الجهلاء وادعوا معايا/

بالخير العميم والكلام يكون فى الصميم للسلام والهداية/

ونكون اضافة للعالم لا خصما وبكدة تكتمل بنيان الرواية

الاثنين، 5 أبريل 2010

كل من ينتمى لعالم العبيد يعادى العالم الحر/

وبكل تخلفه وعفونته يرميك بقذارته ويشر/

ولا ينفع احد ولكن دايما يوذى ويضـــــــر/

وهو اول المتضررين وهو الهايف ويعر/

يهوى الكرباج والاعوجاج وكل قوى الشر/

وتراث طويل من ضرب الجنازير والكر والفر/

فجابوا لنا الضغط والسكر وشربونا المر/

ولا سبيل لعلاجهم اوترك كل منا حــــــــر/

فمملوك كل زمن غير مؤتمن ولا يسر/

الاثنين، 29 مارس 2010

الشرير هو من يعتبر الشر اجمل هواياته

ويترك نفسه للشيطنه ويجرى ورا شهواته

ويتفنن فى شروره وفي الشر يحمل شهاداته

ويكره الخير ويجد المتعة الكبيرة فى معاداته

ويحقد وينتقم بلا هوادة من يطالب بمساواته

مع انه لايشرف احد التساوى مع مراراته

وتفسيره لشروره فهى قمة واجمل مهاراته

ولن تسلم منه ولا تصل لنتيجة فىكل حواراته

فالسفسطة رأس ماله وهى احدى غاياته

يتسلى بها فى ليله التى لا تعرف نهاياته

الأحد، 21 مارس 2010

الشعب كعجينة الصلصا ل تشكله الحكومة كما تحب و تريد/
فان صلحت الحكومة صلح الشعب من الاول ومن جديد/
وان ساءت ساء الشعب وكانت له بمثابة الصدا للحديد/
وكليهما تحكمهما الثقافة التى تجرى مجرى الدم من الوريد/
فأن ساءت الثقافة فلا خير فى شعب ثقافته تجعله جبان رعديد/
ولا خير فى حكومة تعالج امورها ببرود يزيد على برودالجليد/
والاصلاح يبدأ بالحكمة والتخلى عن العنف والتهديد والوعيد//
فالعنف تصرف همجى يرفضه الكبير والشاب والوليد/
طالما تربوا بطريقة سوية وعاش كل منهم بما يجعله سعيد/
اما معالجة الاخطاء فبالقانون والعدل وتكريم كل عمل مجيد/

الجمعة، 19 مارس 2010

تكسيرك للمثل والمبادىء والقيم الايجابية و المثالية/
يحولك فى النهاية وباليقين من جانى الى مجنى عليه/
فالمجرم الصغير ينتهى بين انياب مجرم كبير وتتوالى العملية/
لتصفية الحسابات وتسديد الديون لاصحابها مهما كانت مختفية/
وهذه حقيقة كونية ونتيجة منطقية معروفة للجميع وبديهيةو منتهية/
واصلاحنا لما تعوج من تصرفات يصب فى مصلحة الانسانية/
وبما اننا بشر الكل هيستفيد ويعيد البسمة والفرحة للحرية/
وكل منا ياخد مكانه بكل يسر وتنتظم من جديد الابجدية/

الأحد، 14 مارس 2010

الفدس

القدس ارض المقدسات لنا جميعا وتاج فخر للانسانية/
تركناها للحمقى والافاقيين وتجار الشعارات الديـــــنية/
وتم التلاعب بها كما يتلاعب محامين السوء باى قضية/
وصارت مجرد ارض يريدون الاستحواذ عليها العصبجية/
لا يا سادة هذه ارض مقدسة من فجر التاريخ للازلية/
وبطريقتنا هذه ستضيع منا وتصير القضية منتهية/
بفضل تنازع ملوك الفتن وفرق المرتزقة والحرامية/
ونحصل على كأس التراخى وقلادة التسيب الانهزامية/

الجمعة، 5 مارس 2010

البادى ارعن

لا تقابل الشر بالشر فالبادى به ارعن
ظالم لنفسه قبل غيره ومحتاج فكر اثمن
ينير طريقه وينقى فكره المنحط المشيطن
ولا تاخد فى بالك من هلفطة توزن بالطن
لف ودوران ولا يراعى تقدمه فى السن
وشيبة كلها عيبة ولا تاخد الاالكدب والمن
ولا يشبع من الاكاذيب والرغى الدايم والزن
بدون فايدة ولكن نار قايدة اشبه بالجن

الخميس، 4 مارس 2010

وما الدنيا(بعمايلنا السودة) الا مقلب زبالة
وريحتها غير الطيبة مش محتاجة قوالة
والابشع ريحة القسوة والظلم والندالة
فمن لا يساهم فى تقدم البشرية مجرد كمالة
ويزداد بؤسه وحقده وغله ويصير عالة
وسوسة مسوسة تاكل اعمال قادة العدالة
ويدعون البطولة وهم الجبناء معدومى الرجالة
فاطلاق الرصاص غدر وعمرها ما كانت بسالة

الجمعة، 26 فبراير 2010

الشاعر انسان حساس ويتخذ من المشاعر جسد
مهموم بالبشر والحجر ودايما فى وضع لايتحسد
شايل هم الى مش لاقى شغل واللى خسر او كسد
وهمه الاكبر العمل بالمثل والقيم واصلاح من فسد
وسعادته الكبرى فى اصلاح الحال وزيادة من سعد
واعطاء الوعود الصادقة وتنفيذ وعد من وعـــــــد
والتقارب بين الناس للتعاون وتقريب من ابتعـــــــد
وامتصاص المشاكل والمعوقات وتهدئة من تكدر وارتعد

الأحد، 14 فبراير 2010

فى الحـــــب قيمتى ومطلبى الانسانى/
به اتوهج واتفهم سمـو وجلال المعانى/
فينير طريقى بلمعانى ويحفظ لى كيانى/
يطهرنى وينقى قلبى وجسدى من الاحزانى/
دليلى للصفاء وبداية البداية لانــسجامــى/
لا يكلفنى شى فهو معطى من الله مجانى/
مردوده الخلاص والراحة ان كنت اعانى/
واعيش مرتاح البال سعيد وراضى وهانى/
وكل الحب لطالبه ولفالنتاين حبى واحترامى/
ونعيش ونحب ونغنى اجمل الكلام والاغانى/

السبت، 13 فبراير 2010

التخلف والمتخلف

التخلف حالة مرضية شديدة الارتباط بالعنف والاسقاط/
فالمتخلف يحب التقاط ما فيه ويرميه على غيره بملقاط/
وينسب لنفسه ما ليس فيه فهو حرامى شديد الالتقاط/
ويظهر بصورة المستنير وهو مع الاستنارة فك الارتباط/
ويدعى النظافة ورائحته تزكم الانوف وفى حالة اغتباط/
يبكى الكثيريين ويتظاهر بكرهه للدموع والاهات والعياط/
قاتل لانفس غالية بشعارات بالية يرددها فى هبل واستعباط/
محب للدمارويكره العمار وينتعش بالدوار والحريق والشياط/
وينسب للاخرين عمل يديه واثار رجليه مـــــن باب الاحتياط/
هو والجاهل والاحمق والارعن شلة شديدة الظلم والارتباط/